Vem är vi, Klara och jag?

Lommabukten med min ’16 Indian Roadmaster

Har kört hoj många år, började redan i tonåren och tog hojkortet ’86 men sedan blev det ett långt uppehåll på drygt 10 år till senare hälften av 90-talet innan det först blev en pendlarhoj för att sedan, då jag var tvungen att ha bil i mitt arbete, införskaffa första glidaren, en ’99 Honda VT1100 C3 Shadow Aero.

’99 Honda VT1100 C3 Shadow

2004 var det så dags för en ny hoj, det blev en ’04 Kawasaki VN1600 Classic och med den ett långt medlemskap i Vulcan Riders Sweden.

’04 VN1600 Classic

Nu blev det inte längre kommunresor utan vi, jag och min fru Klara, for runt i Sverige, Danmark och Tyskland med denna fina hoj.

Men som vanligt, mycket vill ha mer och jag hade hela tiden sagt att när Kawa släpper en VN2000 i Classic-utförande utan den i mitt tycke inte så snygga ”koskallen” till framlampa, då skall jag ha en sådan. 2008 gjorde Kawa just det och en VN2000 landade i garaget.

’08 VN2000 Classic

2010 var det så dags för Klara att ta mc-kort, efter att ha försökt få henne att testa under många år gick det plötsligt med blixtens hastighet, kanske för att hennes nya ögonsten, en ’99 VN800 Custom, stod och väntade i garaget.

´99 VN800 Custom

Efter att ha kört med sin VN800 i ett par år så var det dags med byte för Klara igen, Tommy från Malmö vann utlottningen av en ´12 VN900 Custom på Vulcan Riders Sweden’s riksträff 2013 men ville inte ha den, Klara la ett rimligt bud och fick den … 😉

’12 VN900 Custom

Runt 2014-2015 var jag inne på att utrusta min VN2000 med fairing, stereo, hårda väskor, stor packbox bak osv. och med lack så skulle det bli riktigt dyrt. Ögonen öppnades därför och Kawa hade ju sin VN1700 Voyager … vilket det nu fick bli, en ’15.

’15 VN1700 Voyager

Tyvärr rasade lyftarna på denna efter bara 850 mil men då det var ett segdraget garantiärende mot Kawasaki så byttes den in mot en ’16 istället, annars hade det tagit år innan jag hade haft en hoj igen …

’16 VN1700 Voyager med färgmatchat ”Roffe-släp”

Dessa hojar hade vi sedan fram till i år, 2020 då vi båda var öppna för något nytt men då Kawasaki helt lämna cruiser-marknaden så fick vi titta åt annat håll och HD var inte ett alternativ, av många anledningar.

Istället var det Indian som lockade oss, det började med att jag i mars ’20 hittade en fyra år gammal ’16 Indian Roadmaster med endast 347 mil på mätaren så det var taget, det var ju praktiskt taget en ny hoj.

’16 Indian Roadmaster

Kort tid efter det skulle vi ha ett nytt bakdäck till Klaras VN900 och vad stod hos Motorsport i Landskrona om inte en annan Indian, en Chieftail Darkhorse Icon Series, troligen den enda (eller i varja fall en av väldigt få) med denna gråblåa bas som lever sitt eget liv beroende av omgivningsljuset samt rätt häftig grafik.

’20 Indian Chieftain Darkhorse Icon Series

Så ser det ut i garaget just nu och kommer troligen att göra så under överskådlig framtid.

Vi har under många år nu kört över 1000 mil om året, många av dom på Vulcan Riders söndagsturer, till och från träffar osv. men nu blir det inte så längre utan istället lägger vi våra egna turer och då kan det vara roligt om fler vill vara med …

Over and out …